Продужени боравак

Уопштено о продуженом боравку ученика првог и другог разреда у школи

У циљу пружања помоћи запосленима и преангажованим родитељима, ОШ ” Бранко Ћопић” пружа могућност продуженог боравка деце у школи у ваннаставном времену као облик васпитно-образовног рада. Ученици у продуженом боравку имају своје наставнике и учионице са простором за вишеструке активности. Постоје у потпуности обезбеђени услови за боравак који је намењен деци првог и другог разреда у ваннаставном времену. Наставници праве распоред и организују активности у складу са интересовањима, жељама и потребама ученика. Ученици у продуженом боравку, организовано и плански, уз стручно-педагошку помоћ и сарадњу са наставником, утврђују, продубљују, примењују и усвајају нова знања, вештине и навике. Време се проводи у измиривању школских обавеза, игри, одмору. Наставници поклањају пажњу и пружају помоћ деци у учењу и при изради домаћих задатака. Ученици се оспособљавају да самостално обављају своје обавезе у каснијем школовању. По измирењу школских обавеза, слободно време је осмишљено  према индивидуалним афинитетима сваког детета. Активности у слободном времену ученика имају првенство рекреативно-забавни и стваралачки карактер. Организују се на принципу потпуне слободе избора, добровољности како би омогућили да у њима ученици стварају, откривају, изражавају се.

 Услови боравка деце у ваннаставном времену у потпуности одговарају психофизичким потребама детета у поменутом узрасту. Боравак не подразумева просто збрињавање деце док су родитељи на послу. То потврђује специјалан васпитно-образовни програм, који је уз велику дозу самосталности по питању метода и постављених циљева сачињен од стране наставника који раде у боравку. Постоји свакодневна сарадња са педагошко-психолошком службом у виду асистенције у реализацији плана и програма, метода подучавања, циљева подучавања и учења.

Дневна организација рада

У групе продуженог боравка укључују се ученици из различитих одељења првог и другог разреда. Групе су хетерогене, максималан број васпитне групе је 25 ученика. У дневној организацији и извођењу васпитно-образовног рада продуженог боравка школа обезбеђује

7:00 –  јутарње прихватање ученика

7:30 – 7:50 –  време за доручак

8:00 – 11:30 – преподневне активности

11:30 – 12:30- ручак

13:00 – 17:00 – послеподневне активности

17:00 – завршетак послеподневног рада.

Простор
За дневни боравак деце у школи обезбеђен је простор за вишеструке активности:  две простране учионице које су опремљене дидактичким материјалом, играчкама, друштвеним играма, телевизором и DVD уређајем, клима уређајима, сликарским материјалом, удобним намештајем предвиђеним за одмор и рекреацију. Учионице у којима деца бораве преградом су одвојене и изоловане од осталих школских просторија предвиђених за извођење наставе. За спортске активности увек су на располагању  школски терени, фискултурне сале; за представе , приредбе и друге манифестације- свечана сала ”Школски театар” . Планиране су и свакодневне посете школској библиотеци.

Боравак Основне школе ” Бранко  Ћопић” омогућава ученицима, који су ван куће пре или после наставе занимљиво и корисно проведено време, а родитељима, на првом месту, безбедност њихове  деце, сигурност и поверење у васпитно-образовни рад наставника.  Родитељи ученика умногоме помажу, набавком различитог материјала за рад,  да укупан боравак и слободне активности  њихове деце буде садржајнији и бољи.

Исхрана

Школа обезбеђује ученицима у продуженом боравку могућност исхране (ручак). Исхрана се врши у школској трпезарији. Припремљени оброци се наручују од добављача, који је процедуром јавне набавке изабран од стране комисије у саставу родитеља, секретара и директора школе као најповољнији. Санитарна инспекција редовно врши хигијенски надзор.

Начин обезбеђивања оброка за ученике у продуженом боравку, можете наћи у интерним актима- Правилник о раду ђачке кухиње.

ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНИ ПРОГРАМ ПРОДУЖЕНОГ БОРАВКА

УЧЕЊЕ И ИЗРАДА ДОМАЋИХ ЗАДАТАКА

Самосталним радом, уз сталну стручну и педагошку помоћ и сарадњу са наставником, ученици организовано и плански, утврђују, продубљују, примењују и усвајају нова знања, умења и навике. Израда домаћих задатака се свакодневно организује у одређено време. Домаћи задаци урађени на часовима самосталног рада се анализирају, исправљају и вреднују, али се не оцењују.  Ученици који имају тешкоће у савладавању наставног градива добијају помоћ у виду индивидуалног рада који подразумева допунске часове и додатно ангажовање наставника.
Напреднијим ученицима у продуженом боравку могу се плански и педагошки организовано задавати додатни задаци као што су:

  • Читање домаће лектире,
  • Читање листова и часописа за децу,
  • Коришћење енциклопедија и разноврсних материјала са звучним и звучно-визуелним садржајима,
  • Меморисање краћих поетских и прозних текстова,
  • Вођење дневника и календара природе и друштва,
  • Гледање одређених телевизијских емисија едукативног карактера.

О планирању и остваривању ових активности ученика редовно се упознају родитељи на родитељским састанцима или на индивидуалним разговорима.

Наставник у продуженом боравку обавезан је да води педагошку документацију у Дневнику образовно-васпитног рада који пружа увид у организацију и реализацију процеса рада продуженог боравка и омогућава континуирано праћење развоја и успеха ученика током школске године.

У дневни рад продуженог боравка, између осталог, уписује се мишљење о раду и напредовању ученика на крају сваког класификационог периода ( прво тромесечје, прво полугодиште, друго тромесечје, друго полугодиште ) у току школске године. Наставник уноси податке о самосталности при изради задатака, мотивацији за рад, концентрацији ученика, времену које је ученику потребно за извршавање задатака. Уписује се и мишљење о раду ученика  у слободним активностима, о прихватању активности, степену активног односа према раду, марљивости и уредности.

ЛИКОВНО СТВАРАЛАШТВО

Часови ликовног стваралаштва имају за циљ обучавање деце да рукују одговарајућим прибором и материјалом, да овладају ликовним техникама. Планом и програмом Већа наставника у продуженом боравку обухваћено је континуирано праћење промена у природи током целе године, уређење паноа поводом смене годишњих доба, обележавање празника, школске славе и свих осталих актуелности. Организовање изложби додатно мотивише децу за овај вид стваралаштва.

МУЗИЧКА НАСТАВА И ХОРСКО ПЕВАЊЕ

Свакодневно певање, свирање и играње значајно доприноси развијању креативности,  маште као и општој атмосфери. Музика која се слуша одабрана је пажљиво да би позитивно утицала на формирање слуха и развијање афинитета за добру музику.

У оквиру активности дневног боравка организовано је хорско певање као издвојена секција где се деца уводе у музичко стваралаштво, усавршавање и развијање слуха.  У оквиру ове секције припремају се и реализују концерти и наступи у школи, добротворни концерти и друге манифестације. Значајна сарадња је са музичком школом ” Даворин Јенко” чији ученици доприносе овим наступима својом инструменталном пратњом.

СЦЕНСКО СТВАРАЛАШТВО

Ова секција подстиче и афирмише дечји драмско-сценски израз, развија таленат и њихову креативност, доприноси остваривању културне мисије школе као отворене институције за стваралаштво деце у слободном времену и доприноси развоју позоришне културе уопште.

  Васпитно-образовни карактер оваквих активности је од изузетног значаја и има циљ развијање говорне културе ученика, изражајну интерпретацију текстова, сценски наступ, вежбе реторике и дикције. Драмска секција ” Бранково позориште”  сваке школске године учествује у ” Фестивалу позоришних игара деце Београда”.

СПОРТСКЕ АКТИВНОСТИ И БОРАВАК У ПРИРОДИ

Школа ”Бранко Ћопић” располаже школским теренима и фискултурним салама који су свакодневно на располагању ученицима који бораве у школи у ваннаставном времену. Трчање, корективне вежбе, колективни спорт су активности које усмеравају и подстичу децу на  бављење спортом и стварају жељу за здравим животом. Време проведено напољу подразумева уочавање промене у природи, сакупљање лишћа,цвећа, прављење хербаријума… У циљу развијања еколошке свести код ученика, брине се о очувању природе. Планирана је садња цвећа, дрвећа, чишћење дворишта од отпадака.

МЛАДИ ЕКОЛОЗИ 

Ученици у боравку, између осталог уче, стичу навике и проширују своја знања из Света око нас и Чувара природе. Уз помоћ својих учитеља из боравка вредно саде зеленило, чувају околину и воде рачуна да школско двориште увек буде чисто.

ЛЕПО ПОНАШАЊЕ И ПОНАШАЊЕ У САОБРАЋАЈУ

Деца се уче лепом понашању током боравка у школи. Бон-тон у свакодневним ситуацијама ( у школској кухињи, на прославама рођендана, понашање у учионици и осталим просторијама школе, школском дворишту) неопходан је у васпитању детета, као и у каснијој комуникацији са околином

РАДИОНИЦЕ УЗ ПРИСУСТВО РОДИТЕЉА

Сваки вид активности намењен је едукацији од стране родитеља. Посете родитеља су добровољне и организују се у циљу добре сарадње и доприноса родитеља естетском развоју личности код деце. Родитељи могу узети учешће у креирању и изради костима за позоришне представе, преношењу знања из народне радиности, помоћ у постављању изложби.

ГОДИШЊИ ПЛАН И ПРОГРАМ РАДА ВЕЋА НАСТАВНИКА У ПРОДУЖЕНОМ БОРАВКУ

Септембар:

  • Пријављивање ученика и упис у продужени боравак ( родитељски састанак)
  • Родитељски састанак
  • Дневна организација времена- режим рада по групама
  • Вођење педагошке документације
  • Разговор са психологом школе- узимање података о ученицима првог разреда

Октобар:

  • Сарадња са наставницима- израда домаћих задатака
  • Индивидуална помоћ појединим ученицима
  • Сарадња са ПП службом ( индивидуално понашање ученика)
  • Уређење паноа на тему ” Јесен”
  • Индивидуални  разговори са родитељима
  • Рад секција

Новембар:

  • Организовање забавног живота ученика
  • Сарадња са библиотеком
  • Редовно праћење рада слабих ученика  ( пружање помоћи и стимулирање рада)
  • Континуирано одржавање сарадње са учитељима и ђачким родитељима
  • Рад секција

Децембар:

  • Праћење и усвајање хигијенских навика, уредност школског прибора, естетска израда домаћих задатака
  • Разматрање успеха и дисциплине у продуженом боравку
  • Прослава Нове године и уређење паноа
  • Рад секција

Јануар:

  • Развијање говорне културе
  • Чување школске имовине и личне својине
  • Обележавање школске славе Свети Сава
  • Рад секција

Фебруар- Март:

  • Вођење педагошке документације
  • Читање дечје штампе
  • Уочавање промена у природи кроз разговор и посматрање природе
  • Уређење паноа поводом доласка пролећа
  • Рад секција

Април:

  • Рад са ученицима који заостају у учењу
  • Разматрање успеха и дисциплине на тромесечју
  • Прослава Дана школе
  • Рад секција

Мај:

  • Сарадња наставника у боравку и наставника у настави
  • Однос ученика према раду и учењу
  • Индивидуални рад са ученицима
  • Рад секција

Јун:

  • Разматрање рада и постигнутих резултата у учењу и дисциплини
  • Резултати друштвених активности
  • Рад секција
  • Избор руководства актива и евентуална измена  и допуна програма за наредну школску годину

Август:

  • Распоред група и наставника у продуженом боравку
  • Припрема наставних средстава и друштвених игара и евентуална набавка нових

 

ОСНОВНА ШКОЛА ” БРАНКО ЋОПИЋ”
Београд

 

ЕЛАБОРАТ

O РАДУ ПРОДУЖЕНОГ БОРАВКА

 

АУТОР: Дубравка Чича
професор разредне наставе

Директор Школе

Снежана Китановић